همراه بامن- مطالب متنوع-شعر-ادبیات (به قلم جستجوگر/f.Sheida)

مطالب متنوع و گوناگون اجتماعی وهنری ..وووو

همراه بامن- مطالب متنوع-شعر-ادبیات (به قلم جستجوگر/f.Sheida)

مطالب متنوع و گوناگون اجتماعی وهنری ..وووو

فصل اول: مولانا و سماع (رقص عرفانی)

فصل اول: مولانا و سماع
 
نوشته شده توسط : سحر میرشاهی 
 
   دکتر ابوالقاسم تفضّلی                

26 آذرماه است، شب عروج روحانی مولانا به
 
درگاه با عظمت الهی است.
 
 مریدان و عاشقان مولانا در طول قرن‌ها، چنین شبی را جشن می‌گیرند،
 
 به شادی و رقص و چرخ و پایکوبی و دست‌افشانی می‌پردازند.
 
نقل و نبات و شیرینی، به یاران و همنوایان هدیه می‌دهند،
 
 و این شب را «شب عرس» یا «شب عروسی» می‌نامند.
 
زیرا عقیده دارند که پیر و مرادشان نمرده،
 
 بلکه به معشوق ازلی پیوسته است.

ای خوش آن روز که پرواز کنم تا بر دوست    
 
 به هوای سر کویش پر و بالی بزنم
 

مولانا می‌دانست که دلدار آغوش گشاده و چشم به راه ایستاده است
 
تا و را دربر گیرد. پس می‌باید شادمانه از چنین شبی یاد کرد.
 
هر سال 19 تا 26 آذر ماه، ده هزار نفر از سراسر جهان،
 
 از جمله ایران برای حضور در مراسم سماعی که به مناسبت سالروز
 
 عروج مولانا، در شهر قونیه ترتیب داده می‌شود،
 
 به آن دیار سفر می‌کنند.

مولانا، فقیه بود. معلم و مدرس بود.
 
 مفتی امپراطوری عظیم سلجوقی بود. در کلاس درسش تفسیر قرآن،
 
 احکام فقه، فلسفه و حکمت و عرفان تدریس می‌کرد؛
 
 بیش از ده هزار شاگرد و مرید داشت،
 
اما همین مولانا در 38 سالگی،
 
 در منتهای عظمت و شهرت و معروفیت و کمال فکرت،
 
تصادفاً یا به خواست خدا، با پیر سپید موی گمنام
 
 شصت و چند ساله‌ای به نام شمس تبریزی دیدار کرد
 
. درباره اولین ملاقات آنها روایتهای زیادی هست که به
 
 آنها نمی‌پردازیم.

آنچه مسلم است، این است که پس از دیدار و بعد از چند روز
 
 خلوت و گفتگو بین این دو بزرگ،
 
مولانای مدرس، مولانای فقیه، مولانای معلم و مولانای مفتی،
 
 در کوچه و بازار، در کوی و برزن و مدرسه،
 
همین که آهنگ موزونی به گوشش می‌رسید،
 
 به یکباره منقلب می‌شد، پای بر زمین می‌کوفت،
 
«هی» می‌گفت و به رقص و چرخ می‌پرداخت.
 
ماجرای چرخ مولانا در بازار زرگران، با صدای موزون
 
 چکش طلاکوبان را همه شنیده‌ایم و خوانده‌ایم.
 
همچنین، ماجرای چرخ زدنش به آهنگ «دل کو، دل کوی»
 
 جوانکی که پوست آهو می‌فروخت.
 
مولانا بی‌اختیار شروع کرد به چرخ زدن و این غزل سرودن:

دل کو؟ دل کو؟ دل از کجا؟ عاشق و دل!

زر کو؟ زر کو؟ زر از کجا؟ مفلس و زر!

کس نمی‌داند «شمس تبریزی» به این فقیه بزرگ چه گفت
 
که او را چنین دگرگون ساخت؟ آنچه که مسلم است،
 
موطن اصلی سماع، ایران است. من وارد این بحث نمی‌شوم
 
 که مولانا ایرانی بود یا نه. به هر حال مولانا در بلخ به دنیا آمد.
 
که الان در افغانستان است. در قونیه زندگی کرد در آنجا آرمید،
 
که الان در ترکیه است. اما چقدر سعادتمندیم،
 
 چقدر خوشبختیم ما ایرانی‌ها که مولانا تمام آثارش را به زبان ما
 
 سرود و به زبان ما نوشت.

در آذرماه 1355 که برای اولین بار در مراسم سماع حضور یافتم،
 
 سماع کنندگان با همان لباسها و با همان آداب قرون گذشته،
 
سماع می‌کردند و هنوز، تعدادی از آنها فارسی می‌دانستند.
 
مثنوی می‌خواندند و با اشعار شورانگیز و عشق‌آمیز دیوان کبیر
 
 چرخ می‌زدند. اما امروز، حتی یک نفر، تکرار می‌کنم،
 
 حتی یک نفر از سماع کنندگان، فارسی نمی‌داند!
 

بعد از مولانا معمولاً فرزندان و نوادگان ذکور او به عنوان پیر
 
 طریقت انتخاب شده و می‌شوند که آنها را «چلبی» می‌نامند،
 
 چلپی به ترکی قدیم یعنی «آقا» همچنان که در ایران هم،
 
 به روحانیان و بزرگان و اقطاب و مشایخ می‌گویند
 
 «آقا» یا «حضرت آقا» یا «سرکار آقا».

«جلال‌الدین چلبی» که نسل بیست و یکم مولانا جلا‌الدین محمد بود،
 
 فارسی و انگلیسی و فرانسه و عربی را به خوبی می‌دانست
 
و حقیر توفیق دوستی نزدیک با آن بزرگوار را داشتم و بارها
 
مصاحبت او را در «قونیه» و «استانبول» درک کرده بودم.
 
او سرپرست افتخاری مراسم سماع بود که در قونیه و سایر
 
شهرهای بزرگ اروپا و امریکا انجام می‌شد، و پیش از
 
آ‎غاز مراسم سماع،
 
 توضیحات کامل و مشروحی درباره مفاهیم و آداب و
 
ارکان سماع می‌داد.
 
 پس از وفات او در 1375، پسرش «فاروق چلبی»،
 
 جانشین او شد، چند سال پیش در یکی از سفرهایم به استانبول،
 
 برای صرف شام به منزل جلال‌الدین دعوت شدم و
 
 برای اولین بار با فاروق چلبی پیر فعلی طریقت مولویه دیدار کردم.
 
از او پرسیدم که آیا شما فارسی می‌دانید
 
 و مثنوی را می‌توانید بخوانید؟
 
این مرد مؤدب خوش‌روی پاک سرشت،
 
سرش را پایین انداخت و
 
 با حالت شرمندگی جواب داد خیر.

من نتوانستم خویشتن‌داری کنم و شاید جسارت و بی‌نزاکتی کردم،
 
 اما گفتم: عزیزم! شما نوه مولانا هستید،
 
 دریغ است که فارسی نمی‌دانید و حتی نمی‌توانید
 
 یک خط از اثر جد بزرگوارتان را به زبان خود
 
 او بخوانید و درک کنید.
 
هیچ نگفت، از سالن بیرون رفت.
 
 با خود گفتم که شاید نمی‌باید چنین گستاخانه
 
 سئوال می‌کردم . بعد از چند دقیقه، فاروق چلبی
 
 با یک جلد کتاب و ضبط صوت به اطاق بازگشت،
 
کنارم نشست، ضبط صوت را گذاشت روی میز،
 
 کتاب را که مثنوی شریف، به همراه ترجمه ترکی
 
 آن بود به من داد و مؤدبانه از من خواست
 
تا هجده خط اول مثنوی شریف را که شخص مولانا
 
 سروده و آغاز مثنوی شریف است،
 
 به زبان اصلی جد بزرگوارش بخوانم و
 
 او ضبط کند و به عنوان یمن و برکت در خانواده نگه دارد.
 
 طبعاً خواهش او را پذیرفتم و خواندم و ضبط شد.
 

افسوس که نسل بیست و دوم مولانا و احتمالاً نسل‌های بعدی او،
 
 دیگر فارسی نمی‌دانند و اشعار و آثار فارسی مولانا
 
را نمی‌توانند بخوانند و اصولاً در سراسر ترکیه،
 
امروز تعداد افراد فارسی‌دان که بتوانند مثنوی و دیوان کبیر
 
 و سایر آثار مولانا را به زبان فارسی بخوانند و فهم کنند
 
از چندین ده نفر تجاوز نمی‌کند.
 
 زیرا در سال 1305 که به دستور آتاتورک و
 
 با تصویب مجلس کبیر ترکیه، الفبای لاتین جایگزین الفبا
 
و حروف عربی شد، رابطه ملت ترک با تمام کتابها
 
و نوشته‌های گذشته که با حروف عربی نوشته شده بود،
 
 خواه به زبان ترکی، یا عربی، یا فارسی، بکلی قطع شد.

و اما درباره «سماع» که موضوع اصلی سخنرانی من است
 
 ترجیح می‌دهم مفهوم و معنای «سماع» را
 
از زبان خود مولانا بشنوید که می‌گوید:

سماع چیست؟ ز پنهانیان به دل پیغام

دل غریب بیابد زنامه‌شان آرام

حلاوتی عجبی در بدن پدید آید

که از نی و لب مطرب شکر رسید به کام

و در غزلی دیگر گوید که:

پنجره ای شد سماع سوی گلستان دل

چشم دل عاشقان بر سر این پنجره

”آه که این پنجره، هست حجابی عظیم

رو که حجابی خوش است هیچ مگو ای سره

و باز در غزلی دیگر از دیوان کبیر می گوید:

سماع از بهر جان بی‌قرار است

سبک بر جه، چه جای انتظار است؟

مشین اینجا، تو با اندیشه خویش

اگر مردی برو آنجا که یار است

مگو باشد که او ما را نخواهد

که مرد تشنه را با او چه کار است

که پروانه  نیاندیشد  ز آتش

که جان عشق را اندیشه عارست
 

شمس تبریزی هم، که مولانا را به چرخ و سماع
 
 واداشت، در تعریف سماع می‌گوید:

تجلی ورویت خدا، مردان را در سماع بیشتر باشد.
 
سماع ایشان را از عالم هستی خود بیرون آورد
 
و به عالم‌های دیگر درون آرد و به لقای حق پیوندد.
 
رقص مردان خدا، لطیف باشد و سبک،
 
گوئی برگ است که بر روی آب رود،
 
 اندرون کوه و صدهزار کوه، و بیرون چون کاه…»

از شیخ شهاب الدین سهروردی
 
 پرسیدند که: رقص کردن به چه آید؟
 

شیخ گفت: جان قصد بالا کند همچو مرغی که می‌خواهد خود
 
 را از قفس به در اندازد،‌قفس تن مانع آید.
 
 مرغ جان قوت کند،
 
و قفس را از جای برانگیزد.
 
 اگر مرغ را قوت، عظیم بود،
 
 پس قفس بشکند و خود بپرد.
 
و اگر قوت ندارد، سرگردان شود
 
و قفس با خود بگرداند.
 

بیش از هزار سال پیش، تعدادی از عرفای بزرگ ما،
 
 با شنیدن شعر یا نوای موزون و دل انگیزی
 
 منقلب می‌شدند و به وجد می‌آمدند و
 
 به چرخ زدن و پای‌کوبی و دست افشانی می‌پرداختند
 
و گاه از شدت وجد و سماع، دستار (عمامه)
 
 از سر می‌افکندند و جامه بر تن می‌دریدند.
 
 اشک می‌ریختند و دیگر حاضران را به سماع برمی‌انگیختند
 
و در آغوش می‌کشیدند یا به آنها سجده می‌کردند.
 
معروفترین آنها شیخ ابوسعید ابوالخیر بوده که
 
 حدود هزار سال پیش در خراسان می‌زیسته است.
 

آداب سماع چنین بوده که کف دست راست
 
 را بسوی آسمان بالا برده و کف دست چپ را
 
 رو به جانب زمین پایین می‌آوردند
 
 و در این حال به چرخ زدن می‌پرداختند.
 
بالا بردن و پایین آوردن دستها را که دست افشانی می‌گفتند،
 
‌شیخ سعدی شیرازی بصورت زیر تعبیر و تفسیر کرده است:

ندانی که شوریده حالان مست

چرا برفشانند در رقص دست

گشاید دری بر دل از واردات

فشاند سر و دست بر کائنات

حلالش بود رقص بر یاد دوست

که هر آستینیش جانی در اوست

چرخ‌زدن، نمود و نمادی است از گردش و چرخش
 
میلیاردها کهکشان که در هر یک از آنها میلیاردها
 
 ستاره در گردش و چرخش هستند.

قطعاً خوانده و شنیده‌اید که ستاره‌شناسان امروزی،
 
 با استفاده از تلسکوپ‌های عظیم فضائی مثل
 
 «هابل» میلیاردها کهکشان و ستاره را
 
 تا عمق پنج میلیون سال نوری کشف
 
 و عکسبرداری کرده‌اند.
 
 با وجود این، هنوز عمق و نهایت فضا کشف نشده است
 
و همه این کهکشان و ستارگان، گردان و چرخان
 
 بمقصد نامعلومی روانند.
 
شاید که عارفان بزرگ ما از جمله مولانا جلال‌الدین محمد،
 
با دیده‌دل و از راه کشف و شهود، عظمت و کثرت
 
 و رمز خلقت این کهکشان‌های گردان و روان
 
 را دیده و حقارت کره‌خاکی زمین و ناچیزی ما
 
مخلوقات زمینی را دریافته بودند و
 
 به هنگام وجد و سماع، چرخ‌زنان و ذره‌وار به
 
 جانب پروردگار روان بوده‌اند.

مولانا در غزلی از دیوان کبیر می‌گوید:
 

غلغله‌ای می‌شنوم، روز و شب از قبه دل

از روش قبه دل گنبد‌دوار شدم

گفت مرا چرخ فلک، عاجزم از گردش تو

گفتم این نقطه مرا کرد که پرگار شدم
 

بدون شک تمام غزلهای آهنگین و شورانگیز مولانا
 
در دیوان کبیر یا دیوان شمس تبریزی،
 
در حال سماع و وجد سروده شده است،
 
 از جمله غزل زیر که امکان ندارد به
 
 جز در حال بیخودی و مستی عرفانی
 
 سروده شده باشد:
 

من که مست از می جانم، تتناهو، یا هو

فارغ از کون و مکانم تتناهو، یا هو

چشم مستش چو بدیدم، دلم از دست برفت

عاشق چشم فلانم تتناهو، یا هو

گاه در صومعه با اهل عبادت همدم

گاه در دیر مغانم تتناهو، یا هو

من به تقدیرم و تقدیر هم از ذات من است

قادر هر دو جهانم تتناهو، یا هو

تن به تن، ذره به ذره همه انوار منند

زآنکه خورشید نهانم، تتناهو، یا هو
 
دنباله این نوشتار زیبا را در فصلهای
 
 بعدی در سایت زیر مطالعه بفرمائید
 
 منبع :