همراه بامن- مطالب متنوع-شعر-ادبیات (به قلم جستجوگر/f.Sheida)

مطالب متنوع و گوناگون اجتماعی وهنری ..وووو

همراه بامن- مطالب متنوع-شعر-ادبیات (به قلم جستجوگر/f.Sheida)

مطالب متنوع و گوناگون اجتماعی وهنری ..وووو

وصــال شعری از: فــرزانه شــــیدا

 
 
 وصــال
 
 
دلـــبرم   ای     دلـــبرء     نامـــهربانم
 
 
 
تا به کی  در بی کـــسی هایــم   بمــانم؟!
 
 
 
زنـدگی درچــشم عاشـق گرچه زیباســت
 
 
 
 
زنــدگانی  بــی تو   را   زیــبا   نــدانــم
 
 
 
 
ای امـــید     اولـــین    و     آخـــرینــــم
 
 
 
 
میـــشود آیــا  تـــرا   با خـــود   بـــبینم؟!
 
 
 
 
عاشـقی گرچه پُراز شــورو نـشاط  است
 
 
 
 
مـــن بـــدون تـــوزعـــمق دل  غـــــمینم
 
 
 
 
ای طـــلوع زنــدگــی ای صـــبح  روشـن
 
 
 
 
پـایــه های  نــامــــرادی را تــو  بـرکـــن
 
 
 
 
گرچــه هجــران غــم دهد  بر قــلب عاشق
 
 
 
 
 
با وصــالت ســوگ ء هــجران را بهـم زن
 
 
 
 
 
۱۳۶۳/۵/۶شنبه مردادماه
 
 
 
 
از: فــرزانه شــــیدا
 

مکانیک

منبع:

هدف : 

 
الف - گرایش مکانیک در طراحی جامدات


هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند

در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات

 مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل

دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است.



فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر

خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی

 و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل

 تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج

از کشور وجود دارد.

 

موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات،

 هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان

 به زبان خارجی بستگی فراوان دارد.

 

 از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح،

 طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال

و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول

 تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

ب - گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط

جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس

کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم

است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را

جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت

 و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای

 آبی، موتورهای احتراقی و ... ) آماده می‌سازد.



فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه

 اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر

صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی،

صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند. فارغ‌التحصیلان

 این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در

داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند.

 داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط

 داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند.

دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت

 و سیالات ، می‌باشد.

نظر دانشجویان: با توجه به اینکه اصولا تحصیلات

دانشگاهی به خصوص در زمینه‌های مهندسی

نیاز صد در صد به علاقه‌مندی داوطلب دارد،

 بنابراین عدم داشتن علاقه‌ و همچنین عدم تقویت

دروس اساسی و پایه‌ای در بخش مکانیک مانند

ریاضی، فیزیک - مکانیک ، شیمی ، رسم فنی

 (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه

تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی

و از دست‌دادن انگیزه تحصیل و رکورد شدید

 در تحصیلات خواهد شد.

ج - گرایش ساخت و تولید

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی

مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن

 فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار

در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع

(کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ،

 خودروسازی و ... ) باشند.

فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی

 مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع

کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت

 و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی

 بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها

 را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی،

 فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند.

دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید،

 طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و

برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی

و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام

 سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی

 از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم

باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد

 و استعداد کارهای فنی را داشته باشد.

با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای

 بازار کار خوبی است.

در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است

 که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن

 ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها

 می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های

 خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد

 و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

 به عبارت دیگر رشته مکانیک، رشته پیاده کننده

علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت

خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است.

اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک

 می‌باشد.

دکتر آریا الستی استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی

شریف در معرفی این علم می‌گوید: «علم مکانیک به تحلیل

حرکت و عوامل ایجاد کننده حرکت مانند نیروها و گشتاورها

و شکل حرکت می‌پردازد. اما مهندسی مکانیک تا حدودی

 با علم مکانیک تفاوت دارد چرا که یک مهندس مکانیک علاوه

 بر علم مکانیک باید بسیاری از علوم دیگر را یاد گرفته و

 بعضی از هنرها را نیز کسب کند. شاید بتوان گفت

که رشته مهندسی مکانیک ، رشته تحلیل و طراحی

سیستم‌های دینامیکی و استاتیکی است.»

دکتر محمد دورعلی یکی دیگر از اساتید مهندسی مکانیک

دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این رشته می‌گوید:

 «رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه‌نظر تنوع

 موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی

 به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده

تمامی علوم و فنونی است که با تولید ،

تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار،

 تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری

 مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین

 طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی،

 حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌باشد.

به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه‌سازی ،

طراحی و تهیه نقشه‌ها ، تدوین روش ساخت ،

تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات

موجود در دنیا ، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان

 مکانیک انجام می‌گیرد.»

گرایش‌های مقطع لیسانس:

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش

«طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید»

 در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه

 صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.

مهندسی مکانیک ( در سطح کارشناسی)

در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی

مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد.

اما این دو رشته حدود 45 سال پیش از هم جدا شدند

 و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی

 و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی

 مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی

 ارائه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع

 به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی

مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات»

و «حرارت و سیالات» و بعد از آن «ساخت و تولید»

 بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد

 که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی

 از گرایشهای مهندسی مکانیک ارایه می‌شود.

ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یک از

گرایشهای فوق می‌پردازیم. گرایش حرارت و سیالات

 همان‌طور که از نام این گرایش پیداست مهندسی

 مکانیک گرایش حرارت و سیالات به مبحث حرارت

و مسایل مربوط به سیالات می پردازد.

به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص م

ختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده

 و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی

که در اثر عبور خود در محل ایجاد می‌کند و یا طول‌های

 ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف

یک دستگاه، بررسی می‌شود. همچنین از دروس اصلی

 این رشته می‌توان به مکانیک سیالات اشاره کرد که

 نیروهای وارد بر جسم متحرک در سیال را بررسی می‌کند.

دکتر الستی در معرفی این گرایش می‌گوید:

«گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و

مکانیک سیالات می‌پردازد و وظیفه‌اش تحلیل و طراحی

 سیستم‌ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است .

 برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی،

مسائل مربوط به تبدیل حرارت به انرژی ، انتقال حرارت،

 حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه‌داشتن موتور

 توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی

 می‌شود. همچنین مسایل مربوط به تاسیسات

 ساختمان و رآکتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ،

طراحی نیروگاههای مختلف ، طراحی توربو ماشین‌ها

(ماشین‌های دوار) مثل توربین‌های بخار،

توربین‌های گاز و فن‌کویل‌ها به گرایش سیالات مربوط می‌شود.»

شهرداد صادق مهندس مکانیک گرایش حرارت و

سیالات نیز در معرفی این رشته می‌گوید:

«دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع ،

دستگاههای آب و فاضلاب و گرم کننده ساختمان‌ها

 و به طور کلی مباحث «تاسیساتی» مطالعه می‌کنند.

 در ضمن در این رشته مباحث مربوط به طراحی

 نیروگاهها ، موتورهای احتراق داخلی و طراحی

 انواع موتورهای درون‌سوز اتومبیل‌ها مطالعه می گردد.»

گرایش طراحی جامدات گرایش طراحی جامدات به بررسی

 انواع نیروها، حرکتها و تاثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین

می‌پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه

 به نیازهای جامعه ، دستگاهها و ماشین‌های مختلف

 را طراحی می‌کند. محمد رضوی مهندس مکانیک گرایش

 طراحی جامدات در معرفی این گرایش می‌گوید:

«هر ماشین از دو قسمت متحرک و ثابت

تشکیل شده است.

حال بررسی این مطلب که حرکت مورد نیاز ماشین

 از چه راهی تامین شده و چگونه از منبع تولید

 به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا کند و بالاخره

چگونه از این حرکت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی

 را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی

جامدات است.

همچنین ابداع و پیش‌بینی دستگاه تنظیم ماشین‌آلات

 نیز از مسایل مطرح در این گرایش می‌باشد.

در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها

و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می‌شود

بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را

 برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین

 در برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده

 و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.»

دکتر الستی در معرفی این گرایش می‌گوید: «

طراحی سیستم ، طراحی ماشین‌های تراش،

 فرز، چاپ و قسمت‌های تعلیق ، سیستم‌های

 انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو، توسط مهندسان

 این گرایش طراحی می‌شود. همچنین یک هواپیما

قسمتهای مربوط به فرود، پرواز، کنترل پرواز به نحوی

 مربوط به طراحی جامدات می‌گردد.»

دکتر قرشی استاد دانشگاه صنعتی شریف

 نیز در معرفی این گرایش می‌گوید:

«گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین‌آلات

 و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین‌آلات،

دینامیک آنها و کنترل سیستم‌ها می‌پردازد.»

گفتنی است که دو گرایش طراحی جامدات و

حرارت و سیالات بسیار نزدیک به هم هستند

و تنها در 20 واحد درسی با یکدیگر تفاوت دارند.

بنابراین فارغ‌التحصیلان آنها نیز توانایی‌های مشترک

 زیادی دارند. گرایش ساخت و تولید یک قطعه باید

به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی

سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت

 و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم

 بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است.

چرا که به گفته دکتر الستی یک مهندس ساخت

 و تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید

 با کیفیت بالا می‌پردازد. در واقع این گرایش بیشتر

به مشکلات و معضلات ساخت و تولید می‌پردازد و

در نتیجه نسبت به دو گرایش حرارت و سیالات و

طراحی جامدات علمی‌تر است و دو گرایش فوق

جنبه عملی‌تر دارند.

دکتر قرشی نیز با تاکید بر کابردی بودن این

 گرایش می‌گوید: «گرایش ساخت و تولید به زمینه‌های

 کاربردی مهندسی مکانیک می‌پردازد و مهندس

 این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات ،

 طراحی قالب‌ها و ساخت قطعه‌های گوناگون

 فعالیت می‌کند.» گرایش مهندسی دریا یکی از

گرایش‌های مهندسی مکانیک که تنها در دانشگاه

 صنعتی شریف ارائه می‌گردد، مهندسی دریا

(کشتی‌سازی) است چرا که در دانشگاههای

 دیگر از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه

خلیج فارس و دانشگاه سیستان و بلوچستان،

مهندسی دریا به عنوان یک رشته مستقل با سه

 گرایش مهندسی کشتی‌سازی ، مهندسی کشتی

 و دریانوردی ارائه می‌شود. اما چرا دانشگاه

صنعتی شریف، مهندسی دریا را به عنوان یکی

 از گرایش‌های مهندسی مکانیک ارائه می‌دهد؟

 دکتر الستی در پاسخ‌ به این سوال می‌گوید:

 «مهندس دریا گرایش کشتی‌سازی مسائلی از

قبیل طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های

پیشرانه (موتور گیربکس) ، پایداری کشتی در مقابل

 امواج کناری جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری

 (مسیریابی کشتی) را مطالعه می‌کند که همه

این مسائل در گرایش‌های دیگر مکانیک نیز مطرح

می‌شود و فقط مهندسی کشتی‌سازی این مسائل

را به صورت تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های

دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نفتی متحرک مطالعه

می‌کند. به عبارت دیگر یک مهندس دریا ، مهندس

مکانیکی است که در کاربردهای دریایی مشغول

به کار می‌باشد.» گفتنی است که در دانشگاه

صنعتی شریف، رشته مهندسی هوا و فضا نیز در

دانشکده مکانیک ارائه می‌گردد و اساتید این دانشکده ،

 مهندسی هوا و فضا را یکی از گرایش‌های مکانیک

 به شمار می‌آورند.

آینده شغلی ، بازارکار، درآمد:

در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی

 مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی مشکل کاریابی ندارد

 چرا که به گفته دکتر دورعلی توسعه سخت‌افزاری

و رشد مسایل مهندسی ، گرایش به سمت تولید

داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در

داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی

 در داخل کشور به علت محدودیت‌های ارزی و کاهش

 درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازارکار مهندسان

 مکانیک در ایران شده است. دکتر دورعلی در ادامه

 می‌گوید: «یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های

 مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آنها می‌توان

به موارد زیر اشاره کرد: طراحی و ساخت تمامی

 ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات

 تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.

 - طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای

فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی. - طراحی

و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب،

سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها

و کارخانجات شیمیایی. - طراحی و ساخت تاسیسات

 حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و

آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل. - ساخت

 ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند،

 کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .

 - طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی،

 دریایی و هوایی. - ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک،

 راکت، اژدر و پلهای متحرک - ساخت روبات‌ها ،

 بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید. در ضمن

 یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور

 فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه

و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند.»

دکتر الستی نیز در این زمینه می‌گوید:

«در همه جای دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک

 مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر

زمینه‌ای که کار کند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود.

 برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو،

در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در

تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت بکند.

 یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار

گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته

 قرار می‌دهد.» دکتر قرشی نیز در مورد فرصت‌های

شغلی، گرایش مهندسی دریا می‌گوید:

«بدون شک چون مهندسی دریا نسبت به گرایش‌های

 دیگر رشته مکانیک تخصصی‌تر است، فرصت‌های

 شغلی آن نیز محدودتر می‌باشد اما با این وجود

فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در کارخانه‌های

کشتی‌سازی کشور مثل کارخانه کشتی‌سازی «صدرا»

 در بوشهر ، کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان»

 در خلیج فارس مشغول به کار گردند و

 یا در سازمان بنادر و کشتی‌رانی وظیفه ساخت

سکوهای شناور را بر عهده بگیرند.»

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

مکانیک بهشت ریاضیات است. این جمله زیبا

 از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی،

 بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است.

در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت

 و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده

 می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این

 گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی

دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب

 فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم بخصوص در

 گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد.

به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در

دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش،

استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

دکتر الستی در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجوی

این رشته می‌گوید: «فعالیت در رشته مهندسی

 مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی

علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این

 رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری

فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به

 طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف

 می‌تواند این رشته را انتخاب نماید.

 اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است

 که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند.

به همین خاطر من در دانشگاه ، دانشجویان را

 تشویق می‌کنم که پروژه‌های تحقیقاتیشان تلفیقی

 از کار تئوریک و عملی باشد.»

دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار

در محیطهای پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را

 داشته باشد. وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

 امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد

 و دکترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره کارشناسی

 ارشد 32 واحد و در دوره دکترا 48 واحد درسی

 ارایه می‌گردد. رشته‌های مشابه و نزدیک به

 این رشته : رشته مهندسی مکانیک به عنوان

 جامع‌ترین رشته مهندسی دارای دروس

مشترک با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر

مهندسی دریا ، مهندسی شیمی، مهندسی

 هوا فضا و ... می‌باشد.

مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل :

مهندسی مکانیک جامع‌ترین رشته مهندسی

 است که در آن با اصول اساسی طراحی تمامی

 سیستمهای محیط پیرامون آشنا می‌شویم .

 دروس این رشته غالبا کاربردی بوده و در ارتباطی

 تنگاتنگ با دروس ریاضیات و فیزیک است.

دانشجوی این رشته باید فردی خلاق و دارای قدرت

تجسم کافی باشد تا بتواند در طراحی مکانیزمها موفق باشد.

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر :

دانش مکانیک دانش زندگی است . در هر مجتمع و

کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری

 ضروری و مشهود است و با توجه به حرکتهای

 صنعتی این چندساله اخیر کشور مهندسین مکانیک

 بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند

 و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.

 نکات تکمیلی : رشته مهندسی مکانیک دارای

 واحدهایی ملموس و کاربردی است ولی داشتن

 شناخت کافی نسبت به این رشته قبل از انتخاب

 آن ضروری است.

اغلب واحدهای این رشته دارای ریاضیات

دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی هستند

که منجر به سخت‌شدن این واحدها می‌شوند.

 ضمنا واحدهای کارگاهی و فعالیت در واحدهای

 تولیدی نیز از ویژگی‌های این رشته می‌باشد که

داوطلبان آن را با محیطهای صنعتی آشنا کرده و پیوند می‌زند .

 منبع  :   knowclub.tripod.com   

من توأم شعری از فرزانه شیدا

 
گفتـمت شـــیدا  فقـــط  فــرزانه نیســت
 
 
باتـو ای آرام  جـــان ٫ بیــگانه نیــســت
   
 
گـر تـو باشـی تـک امــید وعــشــقء او
 
 
مجلـس ء دل، کـمترازشـاهـانه  نیــسـت
 
 
مـــست عـــشــقء بــاده ء مـهـر و وفــا
 
 
مــســتی اش ازجـام وازپیــمانه  نیــسـت!
 
 
گـر گــرفــتارء  غـم  و رنـجی  شــــوی
 
 
او ز رنجــت ،کـمتراز دیـوانه  نیــســت!
  
 
تا     بســـوزد   در  غــم ء  دلـــدادگــی
 
  
شــمعء قلـبت را بـجز پــروانه نیــســت
 
 
روح    او دوراز تــــن و در نـــزدءتــو
  
 
 درســرای ســینـه  یـادر خـانـه نیــســت!
  
 
تــن  جـــدا از بــند  جــان،  در دام  تــو
 
 
 
آه ٫ بــاورکــن که ایــن افــسانـه نیــســت
 
 
 
دل شــده غــافـل زهرچـه بــود وهـــســت
 
  
 
با  تن  وجــانم   ،  دگــر همــخانه نـیــست
  
 
 
بعـد تــو   انــدر پــی  ء مــأوای  عــــشــق
 
 
 
هــرچـه مـی گـردم  بــجز ویـرانـه  نیــسـت
 
 
 
 رفتـــنت   مــــرگ ء  مــــنو   شــــیدائــــیم
 
 
 
تو مــرو! این رفتـــنت مــردانـه  نیـســـت!!!
 
 
 
 
گـــر  هــنر     دانی     دلــی   را   سوخـتن
 
 
 
این   گناهــست   و    هــنرمنــدانه    نیـــست
 
 
 
با جــفــا    دل را  تــو   مــشکن    بــی وفـا
 
 
 
کارء  مــردان ء  خـــدا  رنــدانه    نیـــست!!!
 
  
 
یادء  مــن  در قلــبء  تــو   مُـرد  و کنــون
 
  
 
  نـــزد تــو فــرزانه جــز  بیــگانه   نیــست!!!
  
 
 
با تمام  این جــفاهـــا  ٫٫مــن   تــــوأم  ٫٫!!!!
 
  
 
بـی تــوهـم، فــرزانـه آن فــرزانـه نیــســت!!!!
 
 
 
ســـرودهء فــــرزانه شـــیدا
 
 
 
۱۳۶۱/۳/۱۴ جمعه خردادماه
 

جهنم: جواب یک دانشجوی دانشگاه واشینگتن در امتحان شیمی ...

 
میگن جواب یک دانشجوی دانشگاه واشینگتن
 
 
به یک سؤال امتحان شیمی آنچنان جامع و کامل.


 بوده که توسط پروفسورش در شبکهء جهانی اینترنت
 
پخش شده و دست به دست میگرده خوندنش سرگرم‌کننده است
 

 
پرسش: آیا جهنم اگزوترم (دفع‌کنندهء گرما) است یا اندوترم
 
(جذب‌کنندهء گرما)؟
 

اکثر دانشجویان برای ارائهء پاسخ خود به قانون بویل-ماریوت
 
 متوسل شده بودند که می‌گوید حجم مقدار معینی از هر گاز
 
در دمای ثابت، به طور معکوس با فشاری که بر آن گاز وارد می‌شود
 
 متناسب است.
 
یا به عبارت ساده‌تر در یک سیستم بسته، حجم و فشار گازها
 
 با هم رابطهء مستقیم دارند .
 
اما یکی از آنها چنین نوشت:

 
اول باید بفهمیم که حجم جهنم چگونه در اثر گذشت زمان تغییر می‌کند.
 
برای این کار احتیاج به تعداد ارواحی داریم که به جهنم فرستاده می‌شوند.
 
 گمان کنم همه قبول داشته باشیم که یک روح وقتی وارد جهنم شد،
 
 آن را دوباره ترک نمی‌کند .

پس روشن است که تعداد ارواحی که جهنم را ترک می‌کنند
 
 برابر است با صفر.

برای مشخص کردن تعداد ارواحی که به جهنم فرستاده می‌شوند،
 
 نگاهی به انواع و اقسام ادیان رایج در جهان می‌کنیم.
 
بعضی از این ادیان می‌گویند اگر کسی از پیروان آنها نباشد،
 
 به جهنم می‌رود.
 
از آن جایی که بیشتر از یک مذهب چنین عقیده‌ای
 
 را ترویج می‌کند،
 
 و هیچکس به بیشتر از یک مذهب باور ندارد،
 
می‌توان استنباط کرد که همهء ارواح به جهنم فرستاده می‌شوند .
 

با در نظر گرفتن آمار تولد نوزادان و مرگ و میر
 
مردم در جهان متوجه می‌شویم
 
 که تعداد ارواح در جهنم مرتب بیشتر می‌شود
 
 حالا می‌توانیم تغییر حجم در جهنم را بررسی کنیم:
 
طبق قانون بویل-ماریوت باید تحت فشار و دمای ثابت با ورود
 
 هر روح به جهنم حجم آن افزایش بیابد.
 
 اینجا دو موقعیت ممکن وجود دارد :
 
۱) اگر جهنم آهسته‌تر از ورود ارواح به آن منبسط شود،
 
 
دما و فشار به تدریج بالا خواهند رفت تا جهنم منفجر شود .
 

۲ ) اگر جهنم سریعتر از ورود ارواح به آن منبسط شود،
 
 دما و فشار به تدریج پایین خواهند آمد تا جهنم یخ بزند .
 

 
اما راه‌حل نهایی را می‌توان در گفتهء همکلاسی من ترزا یافت
 
که می‌گوید: «مگه جهنم یخ بزنه که با تو ازدواج کنم!»
 
از آن جایی که تا امروز این افتخار نصیب من نشده است
 
(و احتمالاً هرگز نخواهد شد)، نظریهء شمارهء ۲ اشتباه است:
 
جهنم هرگز یخ نخواهد زد و اگزوترم است
 
تنها جوابی که نمرهء کامل را دریافت کرد، همین بود