همراه بامن- مطالب متنوع-شعر-ادبیات (به قلم جستجوگر/f.Sheida)

مطالب متنوع و گوناگون اجتماعی وهنری ..وووو

همراه بامن- مطالب متنوع-شعر-ادبیات (به قلم جستجوگر/f.Sheida)

مطالب متنوع و گوناگون اجتماعی وهنری ..وووو

هویت و رشد اجتماعی کودکان / پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا

 
 
 
پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا
 
 
 
هویت و رشد اجتماعی کودکان
 

child personality
کودکان در دوران کودکی ، کم کم درک می کنند چه
 
 کسی هستند و چه موقع و مقامی در جامعه خود
 
 دارند. آنان الگوهای کنش متقابل اجتماعی پایداری
 
 با دیگران تشکیل می دهند و قواعد اجتماعی و
 
 اخلاقی فرهنگ خود را در هم ادغام می کنند
 
 و آن را به صورتی در می آورند که بتوانند به کمک آن
 
 به رفتار خود نظم دهند .
 
هنگامی که کودک به اواخر دوران ابتدایی می رسد
 
 آن حس اولیه او از خویشتن به صورت شبکه پیچیده
 
و نسبتا ثابتی ار ادراکات و احساسات در می آید.
 
در کودک به عنوان یک دختر یا یک پسر ویا عضوی از
 
اعضاء گروهی اجتماعی  یا قومی حس هویت ایجاد
 
می شود .آغاز حس همدلی و تسلط بر خود که
 
در سالهای  نو پایی آشکار بود از جنبه های عمده
 
شخصیت و رفتار کودک در دوران کودکی می شود .

کودکان در باره جهان پیرامون خود ، آدمهایی که میبینند ،
 
ارتباط بین مردم ، و گروه هایی که در آن شرکت
 
می کنند چه استباطی دارند ؟
 
و چگونه بین عملکرد  شناختی اجتماعی و رفتار های
 
اجتماعی ارتباط بر قرار می شود ؟
 
 اینها سئوالاتی اساسی است که در حوزه
 
 رشد شناختی اجتماعی مطرح می شود .

مطالعه شناخت اجتماعی در سالهای اخیر توجه
 
 بسیاری از روانشناسان را به خود جلب کرده است ،
 
 زیرا آنان تشخیص داده اند که واکنشهای عاطفی
 
و اجتماعی کودکان تا حدودی بستگی دارد به اینکه چگونه می اندیشند.     
 
                                        
اگر بخواهیم تعریف کلی تری بیاوریم باید بگوییم
 
که شناخت اجتماعی به ادراک ، تفکر و استدلال
 
در باره انسانها و روابط انسانی اطلاق می شود .
 
بررسیهای مربوط به رشد اجتماعی شناختی بر
 
 دانش و فهم کودکان در باره جهان اجتماعی _ مردم ،
 
خود و روابط اجتماعی _ تاکید دارد.

بطور کلی می توان گفت که تفکر اجتماعی کودکان
 
 از جهات مختلفی که وابسته به هم است رشد می کند.
 
 ( الف ) «از سطح به عمق
 
« یعنی از ظواهر تا در نظر گرفتن خصوصیات پایدار تر  مثلا ،
 
از در نظر گرفتن جذابیت دوستان تا تا قضاوت در باره
 
انگیزشهای شخصی 
 
 ( ب ) ساده اندیشی تا تفکر پیچیده ، یعنی از تمرکز
 
بر یک جنبه موضوع یا مسئله ( تمرکز ) تا در نظر گرفتن
 
جنبه های مختلف به طور همزمان 
 
 ( ج ) از خشک اندیشی تا انعطاف پذیری ، از توجه
 
به خود و وضعیت فعلی تا توجه به رفاه دیگران و آینده ،
 
( د ) از تفکر عینی به تفکر انتزاعی ،
 
و ( ه ) از افکار پراکنده و گاهی بی ثبات تا افکار منسجم
 
و با نظام و سازمان یافته .
 

child personality
آغاز زندگی

رشد انسان از آن زمان شروع می شود
 
 
 که یک سلول اسپرم پدر به دیواره تخمک
 
 مادر نفوذ کند .
 
 باروری تخمک از طریق اسپرم فر آیند پیچیده ای به دنبال
 
داردکه به آن «میتوز » می گویند .
 
 در این فرآیند تخمک بارور شده اصلی تقسیم می شود
 
و سپس به تقسیمات فرعی تقسیم می شود و آنقدر
 
 این تقسیم ادامه می یابد تا هزاران سلول بـه وجود آید .
 
به تدریج ، همچنان که این فر آیند ادامه دارد ،
 
 گروهی از سلولها وظا ئف بخصوصی به عنوان بخشی از
 
سیستم عصبی ، استخوان بندی ، ماهیچه یا گردش خون
 
 و غیره به عهده می گیرند .
 
جنین که در ابتدا به نظر می رسد توپی است که به
 
 تدریـج بزرگ می شود کم کم شکل می گیرد و سر ،
 
چشم ، بدن ، بازو و پا آغاز به پیدایش می کنند .
 
 تقربیا 9 ماه پس از لقاح ، نوزاد آماده تولد می شود.
 
 
تاثیرات مخصوص ژنتیکی کودکان در باروری

۱_ خصوصیات جسمانی  ،مثل رنگ مو ، چشم و پوست     
 
 ۲_ هوش    ۳_اختلالات ذهنی

۴ _اختلالات ذهنی       ۵_ویژگی های شخصیتی


تشخیص افراد از اشیاء

هر چند از اصول رشد شناختی برای کودک هر دو جهان
 
 اجتماعی و مادی به کار می رود  کودکان از همان آغاز
 
 می دانند که اشیای جاندار از بی جان متفاوتند .
 
 ظاهرا از دیگران انتظار کنش متقابل دارند و از اشیا ندارند.
 
کودک خصوصیاتی که افراد را از اشیای بی جان متمایز
 
 می کند .
 
 مانند توانایی حرکت مستقل و داشتن حس را تشخیص
 
می دهد . کودک 24 ماهه وقتی می بیند صندلی به
 
خودی خود حرکت می کند حیرتزده می شود ولی از
 
دیدن حرکت یک آدم حیرتی نمی کنند .

استباط کودکان از دیگران

می خواهیم ببینیم که کودکان از مردم ، خودشان و دیگران ،
 
 چه استنباطی دارند ،
 
از دوستی ، روابط اقتدارگرایانه و سایر کنشهای اجتماعی
 
 چه می فهمند .
 
 بعضی مردم می گویند که همه به نوعی روانشناس
 
هستیم . همه ما در باره شخصیت ، انگیزش و الگوهای
 
رفتاری نظریه هایی داریم . علت یابی یکی از انواع آن است ،
 
 ولی انواع دیگری نیز وجود دارد .
 
همچنان که کودکان بزرگ می شوند به تدریج از دیگران
 
 اسنتباطی پیدا می کنند .
 
 کودک از سال دوم زندگی به خود آگاهی دست می یابد.
 
تقریبا در 18 ماهگی کودکان صورتهای خود را تشخیص
 
 می دهند .
 
 
 
 و وقتی اسمشان را می گوییم تصویر خود را نشان
 
 می دهند. در دوران کودکی در کودکان این حس ایجاد
 
می شود که چه کسی هستند و در کجای جامعه
 
جای دارند .
 
حس اولیه ای که کودک از خود دارد زمانی که به اواخر
 
دوره ابتدایی می رسد به صورت شبکه ای از
 
احساسات و استنباطات کودک از خودش  در می آید
 
که ثابت و نسبتا پیچیده است .

وقتی از کودکمان می خواهیم تا بهترین دوست خود ،
 
معلم محبوب یا همسایه ای را توصیف کند کودکان
 
زیر 7سال معمولا خصوصیات بیرونی و عینی مانند ،
 
 نام ، خصوصیات جسمانی ، متعلقات و رفتارآشکار
 
 را نام می برند.
 
 آنان همچنین صفات ارزشی مانند خوب ، بد ،
 
 بد جنس و خوش جنس را غالبا بکار می برند

 در حدود 8 سالگی به نحو فزاینده ای صفات انتزاعی
 
را که مربوط به خصوصیات رفتاری و روان شناختی
 
و اعتقادات ، ارزشها و نگرشهاست به کار می برند.

کودکام 12 تا 14 سالگی به هنگام توصیف دیگران کمتر
 
 از روابط خود با آنان را در نظر می گیرند.
 
 
 
 همچنین نو جوانان از واژه هایی که جنبه کیفی دارند
 
 مانند گاهی اوقات و کاملا بیشتر استفاده می کنند
 
و این بدین معناست که می فهمند که خصوصیات ثابت
 
 و مطلق نیستند.

بزرگسالان و کودکان بزرگتر معمولا رفتار دیگران را به
 
 خصوصیات ثابت آنان نسبت می دهند .
 
ولی اعمال خود را ناشی از عوامل موقعیتی می دانند.


الگویابی جنسیتی و هویت  

شاد باشید بچه ها


آنچه هویت کودک را می سازد تا حدودی شامل آگاهی
 
 او از طبقه بندی های اجتماعی ای است که فرهنگی
 
مقرر کرده و نیز پذیرفتن این طبقه بندی هاست و تا
 
حدودی نیز شامل خصوصیات فردی است که کودک آن
 
 را مستقلا می گیرد.
 
غالبا اولین سوالی که در مورد یک بچه می پرسند
 
 این است که«پسر است یا دختر »؟
 
در فرهنگ ما و سایر فرهنگها مجموعه ای از علایق ،
 
خصوصیات شخصیتی و رفتارها «زنانه » یا «مردانه »
 
 تلقی می شود . کودکان از همان آغاز که هنوز خیلی
 
 کوچکند این معیارهای  فرهنگی را می آموزند و کسب
 
 می کنند.


رشد الگو یابی جنسیتی

کودکان بین سنین 18 ماهگی و 3 سالگی در باره
 
هویت جنسی ، شناختی دست کم ناقص ، کسب می کنند .
 
آنان می آموزند که خود و دیگران را به عنوان زن یا مرد
 
 طبقه بندی کنند.
 
 ثبات جنسیت عبارت است از درک کودک از اینکه
 
جنسیت با گذشت زمان تغییر می کند و با وجود تغییر
 
 در لباس ، نوع فعالیت یا سایر خصوصیات سطحی
 
 جسمانی ثابت می ماند .
 
 کودکان تا 5 یا 6 سالگی بطور کامل ثبات جنسیت
 
 را درک نمی کنند .
 
مثلا کودکان پیش مدرسه ای گاهی می گویند اگر
 
 پسر پیراهن بپوشد و با عروسک بازی کند دختر می شود .
 
علاوه بر این کودکان خردسال برای تشخیص پسر ودختر
 
به تفاوت آلتهای تناسلی توجه چندانی ندارند .
 

کودکان از سنین اولیه رفتار الگویابی جنسیتی دارند .
 
در 2 سالگی اسباب بازیهایی انتخاب می کنند که
 
با قالبهای جنسیتی آنان تناسب داشته باشد .
 
کودکان غالبا فعالیتها و نقشهایی را ترجیح می دهند
 
که برای جنس خودشان پذیرفته شده است ،
 
البته همیشه چنین نیست آنقدر که پسر ها مجذوب
 
 فعالیتهای پسرانه می شوند دخترها مجذوب فعالیتهای
 
دخترانه نمی شوند .
 
در حقیقت ، بسیاری از دختران خرد سال از بازیهای
 
پسرانه لذت می برند .بخصوص در سن دبستان ،
 
از آنجا در بیشتر جوامع نقش مردانه موقعیتی بهتر
 
از نقش زنانه دارد ، پسران و دختران غالبا مجذوب
 
چیزهایی می شوند که مردانه تلقی می شود.
 

child personality

الگو یابی جنسیتی از کجا آغاز میشود
 

 بر طبق نظریه روانکاوی کودکان الگویابی
 
جنسیتی را از طریق فرایند همانند سازی با پدر
 
 یا مادر از سن 4 یا 5 سالگی آغاز می کنند .
 
آنان خصوصیات شخصیتی زنانه یا مردانه والدین را
 
درونی میکنند و بسیاری از ارزش ها و خصوصیات آنان را
 
کسب می کنند.


تربیت کودک بدون در نظر گرفتن جنسیت

از همان آغاز به کودکانمان بیاموزیم که جنسیت یک
 
واقعیت زیست شناختی است و آنچه جنسیت را مشخص
 
 می کند قابلیت تولید مثل و ساختمان بدن است .
 
 والدین می توانند تاکید کنند که آلت تناسلی تعیین کننده
 
جنسیت افراد است نه لباس و رفتار . بسیاری از والدین
 
 از اینکه مستقیما در مورد این مسائل حرف بزنند پرهیز
 
می کنند .
 
ولی بحث در باره این مسائل به کودک کمک می کند
 
تا بفهمد اهمیت پسر یا دختر بودن در چیست .
 
والدین می توانند علاوه بر آموختن این مسئله که
 
بیولوژی تعیین کننده جنسیت است با این مسئله
 
به این طریق مقابله می کنند که بعضی از چیزهایی
 
را که کودکان در باره قالبهای جنسیتی از فرهنگ بزرگتر ها
 
دریافت می کنند تغییر دهند.
 
 می توان کتابهایی برای کودکان تهیه کرد و در باره آن
 
با کودکان وارد بحث شد .
 
 والدین می توانند به این نکته اشاره کنند که خیلی
 
عجیب است که در داستانها همیشه زنان احتیاج به
 
کمک دارند و مردان ماجراجویی می کنند

منبع : رشد و شخصیت کودک

پاول هنری ماسن     
 
 جرم کیگان   آلتا کاروت هوستون 
 
 جان جین وی کانجر

تهیه و تنظیم : سیمین رادفر
 
 

شاد باشید بچه ها

 

اسیر- شعری از فرزانه شیدا

 
 
اســیرم ... در ســکوت ... در بــودن ...  در دیــوارها ...
 

با تــمامی پنــجره های گــشوده 

 

و در تیــک تـاک لـــحظه ها 

 

در لبـــهای آینـــــه که جــز ســـکوت 

 

هیــچ نمــیدانست  ، هیــچ نـمیدانـســـت  

 

و جـــز نــگاه هیچ نمیـگفـت 

 

مــن اما با ســرود  ســرد  آینـــه 

 

در نام   "سکــوت "  خیـــره ام  

 

چــه خواهــم گــفت با او نمیــدانــم  

 

چه را می جــویم  ؟ نمیـــدانم !!! 

 

با دستـــهای بیــقرار که مبهــوت لمس دیواری ست 

 

ســرد و بی احـــساس 

 

پیــرامــون اتـاق را

 

حـــس کـرده ام در لحظه های تـماس 

 

درهــای رفــتن ایـمن از گـذر باد

 

پیــچیده در تارهای تنـــبیدهء  " غربت "

 

چـه  بیــرحــــم بر بـــی کسیــم  

 

چــــشم دوخـــته اســـت  

 

گوئی اسیــرم  

 

با تمــامی پنجـــره های گشــوده  

 

در دیواری ســرد 

 

در آئینـــه ای خامــوش و بیصــدا 

 

در درهــای بستـــه 

 

در خـــود آری در خــــود 

 

مرا آزادی بخـــش

 

ای افــکار غمــدیدهء تنــهائــی

 

مــن از اینـــجا نیستـــــم  ، نیستــــم  

 

مرا در یــاب ای عشــــق 

 

که تــو تنهــا دیـــوار هــا را  

 

آینـــه ها را پنـجـــره ها را 

 

به حـــرف وا خــواهــی داشـت 

 

اگر با نگــاه دل 

 

با قلـــبی سرشــار از محبـــت 

 

به هـر کــجا بنــگری 

 

مــرا دریــاب ای عشــــق 

 

مــرا دریــاب شــایـد

 

شـایـد کـه آرامـی بگیــرم

شایــد...

    

سروده : ف.شیدا

 

 

 

(باران آزادی)

 

 

 بعنوان بهترین فیلم 

 

بر  پرده های سینمای در آمریکا واروپا

 

شناخته شد

 

فیلمی ساخته شده در زمان ۱۹۹۴

 

که از ُرمان استفان کینگ

 

 برداشت  شده است

 

 Stephen King-novelle

 

ونقش های اول این فیلم را

 

 Tim Robbins og Morgan Freeman

 

بازی میکنند

 

ودر مقام بالاتری از استارت ورز

 

Star Wars

 

یعنی فیلم (جنگ ستارگان)

 

 قرار گرفته و محبوبت یافته است

 

 

 

منبع :

 

http://www.filmweb.no/filmnytt/article93678.ece

سیری در روان شناسی

" اگر چیزی را می خواهی، آن را ببخش" 

 

احمقانه به نظر می رسد. این طور نیست؟

اما حقیقت این است که برای بیشتر بدست آوردن هر چیز باید بخشی

 از آن را ببخشیم. کشاورزی که دانه های بیشتر می خواهد باید بخشی

 از دانه های خود را به زمین ببخشد.

وقتی لبخند کسی را می خواهید باید لبخند خود را ارزانی کنید.

اگر عشق می خواهید باید عشق بورزید. ا

گر کمک دیگران را می خواهید باید به آنها کمک کنید.

اگر می خواهید مشت بخورید باید به کسی مشت بزنید

 و اگر می خواهید مردم به شما پول بدهند ، بخشی از پولتان را به دیگران بدهید.

 

در این باره فکر کنید :

اگر وابستگی باعث تعویق رویدادهای خوب در زندگی می شود

عکس این مطلب هم درباره عدم وابستگی مصداق پیدا می کند

 و عدم وابستگی یعنی اینکه بخشی از آن چیزهایی که برای مان

ارزش دارند ببخشیم. مطمئن باشید هرچه را که ببخشید به سوی

شما باز می گردد.

بعضی ها به من می گویند "من تمام زندگی ام را داده ام و در ازایش

هیچ چیز به دست نیاورده ام" من تصور نمی کنم که اینگونه افراد

چیزی را بخشیده باشند ، آنها معامله کرده اند و این خیلی فرق دارد.

تکلیف ثروتمندان خسیس پیری که هرگز چیزی به کسی نبخشیده اند چیست؟

 

تا به حال چند بار داستان هایی مثل این شنیده اید: " پیرمرد خسیس دله دزدی

 که با نان خالی زندگی می کرد

در حالی از دنیا رفت که یک میلیون دلار زیر تخت خوابش جاسازی کرده بود "

. حال این سوال مطرح می شود که " اگر برای بدست آوردن پول ،

بخشش لازم است ، این پیرمرد چگونه بدون بخشیدن به ثروت رسیده است؟ "

 

مسئله اینجاست که موجودی حساب بانکی هیچ کسی معیار وفور

 و فراوانی زندگی اش نیست .

وفور و فراوانی آن چیزی هست که در جریان زندگی به گردش می افتد.

سعادت و خوشبختی ، جریان ابدی "بخشیدن و بدست آوردن" است.

اگر در بانکهای سوئیس ، سپرده هنگفتی داشته باشید ولی از آن

 استفاده نکنید این سرمایه هرگز شما را ثروتمند نمی کند .

 از نظر قانونی این سرمایه از آن شماست اما واقعیت این است که

 شما چیزی در ازای آن دریافت نمی کنید و این پول درست مانند

پولی که متعلق به دیگری است دردی از شما دوا نمی کند .

پس قانون "بخشیدن و بدست آوردن" حتی در اینجا هم صادق است.

 

خلاصه کلام

 

راه و رسم بخشیدن ، بخشش بدون چشمداشت است .

اگر در ازای آنچه که می بخشید توقعی داشته باشید در واقع وابسته

به آن پاداش هستید و هنگامی که وابسته باشید اتفاق خاصی روی نمی دهد.

 آیا باید از دارایی و ثروت های مادی خود لذت ببریم؟

قطعاْ!! اما اول اطمینان پیدا کنید که شما مالک آن هستید و نه بالعکس .

 

برگرفته از کتاب : آخرین راز شاد زیستن

   اثر :

 اندرو متیوس

منبع:

کشمیری هستم دانشجوی کارشناسی رشته روان شناسی
 
دانشگاه پیام نور بهشهر.امیدوارم با ساختن این وبلاگ بتوانم اطلاعاتی
 
 که در زمینه روانشناسی بدست می آورم را به نظر شما عزیزان برسانم .

 m-keshmiri.blogfa.com/

 

.. و کسی نیز بما گوش نکرد: شعری از ف.شیدا

 

  و کسی نیز بما گوش نکرد ....!   

 
گفتی وباز شنیدم که دلت

سخن از دلتنگی ست ..
  
سخن اینکه سکوت در دلت باز شکست

وتو گفتی با دل

هرچه در قلبت بود...
 
لیک  گوش همه این مردم دهر

خالی از گفت وشنود

خالی از باورهاست

ودلی چون دل ما

هرچه مینالد ومیگوید باز

کس به یک چشم ونگاه

به رخ خسته ما نیز
 
نگاهی زسر شوق نکرد

من که فریاد زدم با دل خویش

منکه گفتم همه اندوه دلم

منکه هر روز و هرآ ن شب به غمی

واژه در واژه  به تکرار امید

درقلم مُردم وبا اشک

به صبح دگری...
 
پای اندوه دلم باز کشید

وهنوزم که هنوز

بیصدا مانده دلم

باهمه گفتن ها

باهمه شعر وسخن

باهمه دفتر و گفتار وکتاب

هیچکس گوش شنیدن که نداشت

هیچکس غصه عالم که نداشت

همه کس غرقه به خویش

غرقه در دنیائیست

که در آن یاد دگر مردم دهر...

رفته دیگر ازیاد

ومن افسوس ...خدا

ازچه رو اینهمه غم را بدلم
 
باز کشم

من که هر فریادم .... میخورد بردیوار!!!
 
 منکه حتی به قلم اشک و
 
به دل خون دادم

ما چه گفتیم مگر

جز حقیقت جز عشق

جز محبت.... خوبی ...
 
ما فقط قصه تکرار همان دیروزیم
 
شنوائی به جهان نیست که نیست

رمز ویران سکوت ...
 
عاقبت بر لب من نیز نشست

وسکوتم پس ازاین ...نه به فریاد و  قلم

نه به اشک ونه به آه

با کسی هیچ نخواهد گفتن

من فقط تکررام ...تو فقط تکراری

و کسی نیز بما گوش نکرد
 
 و کسی نیز بما گوش نکرد!!!
 
 ،، دل من پرشده از گفتنها،،
 
،، دل من پرشده از گفتنها،،
 
 
 از: فــرزانه شــیدا


 یکشنبه ۱۶ دیماه ۱۳۸۶